Kansalaispalvelumalli
EHDOTUS KANSALAISPALVELUN TOTEUTTAMISEKSI
- Kansalaispalvelu koskee kaikkia Suomen kansalaisia
- Kansalaispalvelun voi suorittaa varusmies- tai yhteiskuntapalveluna
- Kansalaispalvelun suorittaneet maahanmuuttajat saavat kansalaisoikeudet
- Kansalaispalvelua edeltää kaikille pakollinen yhden kuukauden kestävä kansalaisosaamiskoulutus
- koulutus sisältäisi hoiva-, pelastus-, ympäristönsuojelu-, ym. yhteiskunnalle tärkeätä opetusta, kuntourheilua, maahanmuuttajille kieli- ja kulttuuriopetusta
- koulutus lisää yhdessäolotaitoja, vähentää varusmiespalvelukynnystä (vrt. keskeyttäneiden määrä)
- Kansalaispalvelun voi suorittaa eri pituisina jaksoina 18-64 ikävuoden aikana; kansalaispalvelu muodostuu yhden kuukauden osaamiskoulutuksen lisäksi yhteensä 6-12 kuukautta kestävistä suoritteista
- 1. jakso on pitempikestoinen; myöhempiä jaksoja voi suorittaa joustavasti sekä varusmies- että yhteiskuntapalveluina
- jaksoina suoritettu palvelu mahdollistaa teknologisen kehityksen (uusi aseteknologia, uudet pelastus tai hoivalaitteet jne.) sekä organisatorisen kehityksen seurannan
- koulutus ja elämänkokemus voidaan hyödyntää (nopeasti muuttuvan IT-teknologian jatkuva opettaminen vanhemmille ikäluokille, armeijan johtamiskoulutuksen hyödyntäminen, oman erikoisalan osaamisen hyödyntäminen kriiseissä ja isoissa katastrofeissa: flunssaepidemiat, öljyvahingot, globaalit tietokonemurtautumiset, jne.)
- kansalaisten kunnon jatkuva ylläpito 18-64 vuoden välissä vähentää terveydenhoitokuluja
- kansalaisvelvoitejaksojen suorittaminen tuo kiireiseen työelämään hengähdystaukoja
- aktiivielämän pituinen kansalaisuuspalvelu lisää yhteisöllisyyttä – ”yhteisöllisyys läpi elämän”
- kansalaispalvelun kautta parannetaan huononevaa vanhustenhoidon tilannetta
- Yhteiskuntapalvelun voi suorittaa kaikkien ministeriöiden alaisissa yksiköissä
- Yhteiskuntapalveluisäntäorganisaatioiksi kelpuutetaan vain valittu joukko hoiva-, pelastuspalvelutoimijoita, kansalaisjäjestöjä, vapaaehtoistoimijoita (sydän-, kuulonhuolto- ym. järjestöjä)
- Kaupalliset hoiva-, pelastus- ym. toimijat voivat anoa yhteiskuntapalvelusuoritteita, jolloin kansalaispalvelutoiminta ei vaaranna kilpailua

This entry was posted
on keskiviikko, lokakuu 21st, 2009 at 15:18 and is filed under Kansalaispalvelu, Toteutusmalleja.
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed.
You can leave a response, or trackback from your own site.
helmikuu 6th, 2010 at 17:35
Tämä asiahan liittyy laajemminkin sukupuolten tasa-arvoon. Suosittelen jokaista lukemaan läpi tuon ketjun. Tämä miesnäkökulman esiin tuominen (maskulismi) kasvaa nyt Suomessakin lujaa vauhtia:
http://www.foorumi.info/miestentasaarvo/viewtopic.php?t=231